Didactisch onderzoek

Een uitgebreide analyse van wat je kind op schools gebied nodig heeft.

Een didactisch onderzoek is een uitgebreid onderzoek (3u, opgesplitst in 2 of 3 sessies) waarbij het kind wordt 'doorgetest', d.w.z. het niveau op gebied van rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen wordt bepaald. Hiermee kan een voorsprong, maar ook eventuele hiaten opgespoord worden. Dit wordt aangevuld met enkele verrijkingsopdrachten en spelletjes om de mindset van je kind te achterhalen.

Ook bij kleuters kan een didactisch onderzoek afgenomen worden! Hierbij wordt aan de hand van speelse opdrachten gepeild naar reken- en taalvaardigheden (cfr. de ontwikkelingsdoelen van het kleuteronderwijs). Afhankelijk van het niveau van het kind wordt dit aangevuld met testen uit het 1e leerjaar. Er wordt eveneens geobserveerd naar mindset, motivatie, strategieën, tempo,… Dit alles wordt in een uitgebreid verslag gegoten.

In dat uitgebreide verslag noteren wij:

  • tips en aanbevelingen die jij als ouder gemakkelijk kan toepassen in het dagelijks leven

  • richtlijnen waarmee de leerkracht zijn/haar aanbod kan aanpassen aan de noden van jouw kind


Het didactisch onderzoek valt binnen het traject PienterKracht.
Wat is hierbij inbegrepen?
* intakegesprek
* 3u onderzoek
* nabespreking met ouders
* verslag

Interesse of meer info over het didactisch onderzoek?

Deze ouders gingen je al voor:

  • Het verslag na het didactisch onderzoek heeft zoooo veel veranderd voor ons. De school heeft er heel veel info uit gehaald waar ze mee aan de slag gegaan zijn. Resultaat: opnieuw een gelukkige zoon die graag naar school gaat!

    -Karen-

  • Ik had eerst mijn twijfels of ons zoontje zich wel volledig ging tonen bij Katrin. Bij vreemden doet hij dat nooit (en op school ook niet). Maar mijn twijfels waren ongegrond, al na de eerste sessie vroeg hij of hij de dag erna terug mocht gaan.

    -Yousra-

  • De school van onze dochter zag een versnelling aanvankelijk niet zitten. Katrin raadde ons een didactisch onderzoek aan, zodat duidelijk zou worden of ze een voorsprong had op schools vlak én hoe groot die dan wel was. Het advies na het onderzoek was dan ook dat een versnelling echt nodig was en er werden een aantal mogelijk scenario's uitgeschreven. In overleg met de school werd dan beslist hoe ze dat gingen aanpakken.

    -Tim-